Začátek roku 2000 až do konce tohoto prvního desetiletí, každou aktivitu provázely reklamy na energetické drinky, „energeťáky“, sport drinky, nakopávače a podobné vychytávky, které měly dodat co nejvíce energie a hlavně zahnat spánek. Ať už to byli byznysmeni v kancelářích, kteří tu energii navíc definitivně potřebují anebo studenti, kteří se do večera učí a sedí nad skripty v knihovně. Nakopnout potřebuje každý, ale za posledních několik let, ostatně tak jak se posunula společnost, posunulo se i vnímání energetických drinků. Kam se vlastně přesunul trh, jakou skupinu zaciluje a proč je vlastně tak těžké zaujmout v 21. století?
 plechovky od nápojů.jpg

Divnější barvy, divnější složení?

Čím divočejší a neobvyklejší barva, tím lépe. Můžeme si však všimnout, že spousta energetických drinků se nyní snaží svést na vlně přírodních surovin, bez přidaných barviv a s co nejmenším množstvím cukru, jakkoliv strašný je výsledek. Není vůbec žádným tajemstvím, že konzumace takovýchto výrobků nijak neprospívá našemu organismu, ani z krátkodobého hlediska a ani z toho dlouhodobého. Lidé si to pomalu začínají uvědomovat a tradiční složení tomu také nepomáhá, protože jsou tam zkrátka látky, bez kterých to nejde, jako například kofein.
 

Cílové skupiny

Předtím to byli pracující lidé v kanclech a studenti, dnes jsou to spíše děti a mladiství. Přizpůsobuje se tomu design a také reklama, která má za cíl zprostředkovat ve svých upoutávkách představu přestárlých byznysmenů o „světě cool mladých lidí“, které ale naráží na menší věkovou bariéru.
 energetický nápoj.jpg

Proč ale zaujímá své místo tak těžko?

Probít se na výslunní těch stále ještě populárních drinků, to je jeden velký úvazek na pár let. Své o tom ví stále málo známý drink Smarty, který se snaží na českém trhu tak nějak prokousat cestu ke spotřebitelově srdci – výsledek? Pěkné fotky, chytlavý hashtag, ale výsledky jsou někde mezi nulou a bodem „začínáme“. Ať už je to samotné vnímání energeťáků jako více méně překonaných zbytečných chemií nebo i představa zdravého životního stylu s podporou guarany, která je válcuje, drinky zkrátka vystavují nepříjemnému světlu a chystají mu místo v propadlišti dějin. A taky i to, že konkurence na tomto trhu je zkrátka moc velká.